Anvendelsesorienteret grammatik
Forskning i undervisning og spilpædagogik har vist, at inddragelse af spilelementer i undervisningen kan øge elevers motivation for at deltage i undervisningen og forbedre den generelle trivsel i klassen. Et forskningsprojekt har bl.a. påvist, at brugen af spil i undervisningen fungerer som en god afveksling, der kan styrke elevernes hukommelse og læringsudbytte (kilder: folkeskolen.dk, sætskolenispil.dk) Vi ved, at elever har de bedste forudsætninger for at lære, når de føler sig motiveret til at deltage, når de repeterer deres viden, og når de får mulighed for at anvende den i praksis. Disse forudsætninger har fungeret som målsætninger i udviklingen af læringsspillet Das Verbrechen im Hotel, hvor eleverne i et spændende univers skal samarbejde med hinanden, mens de træner deres sprogkundskaber og grammatiske viden. Motivationen højnes via historiefortællingen og det fokuserede samarbejde, mens de varierede sproglige opgaver giver eleverne rig mulighed for at træne og repetere deres tyskkundskaber. Det er essentielt for opgaveløsningen, at eleverne kommunikerer med hinanden, og på den måde går deres kommunikative evner samt grammatiske forståelse og kulturelle viden op i en højere enhed. Opgaverne består bl.a. i at arbejde med kasus, sætningsanalyse og ordklassernes bøjningsformer samt i at besvare spørgsmål om tysk kultur og i at kommunikere ud fra konkrete situationsbeskrivelser. Spillet kan således bruges til at give eleverne mulighed for at bruge deres oparbejdede tysksproglige viden i en relevant sammenhæng, mens de kan få et indtryk af deres individuelle faglige niveau. En basal forudgående viden om tysk grammatik er en fordel for at gennemføre spillet, og derfor er spillet især oplagt til repetition. Spillet kræver ikke adgang til minlæring.dk, men det kan være anvendeligt i samspil med TYSKGRAM Basis eller TYSKGRAM Udskoling. Særligt de grammatiske spørgsmål kan nemlig bruges som afsæt til videre arbejde med de relevante grammatiske områder på Minlæring.